Pediatr. pro Praxi, 2002; 1: 14-17 [Psychiatr. pro Praxi, 2001; 3: 121-124]

Hyperkinetické poruchy

doc. MUDr. Eva Malá CSc
Psychiatrická ambulance, Neurologická klinika 1. LF UK a VFN, Praha

Klíčová slova: hyperkinetické poruchy, diagnostická kritéria, komorbidní poruchy, zobrazovací techniky, terapie.
Keywords: hyperkinetic disorders, diagnostic criteria, comorbidity disorders, imaging techniques, therapy.

Zveřejněno: 31. prosinec 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Malá E. Hyperkinetické poruchy. Pediatr. praxi. 2002;3(1):14-17.

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) je diagnostická jednotka, objevující se ve všech věkových kategoriích - od dětství do dospělosti, kde je spojena se sociální maladaptací a kriminalitou.

Neurovývojové opoždění vytváří zátěžové životní události vedoucí k vulnerabilitě jedince - čili minimální organické poškození a kumulace zevních stresů vede k maladaptivnímu chování s vysokou psychiatrickou komorbiditou. U hyperkinetických poruch jde z behaviorálního hlediska o poruchu exekutivních (sebe-regulujících) funkcí. Zobrazovací techniky vykazují poruchu regulace kortiko-striato-thalamo-kortikálního okruhu za přítomnosti téměř nulové pravolevé asymetrie. Úspěšná (ve školním věku) je terapie stimulancii, zvláště je-li kombinována s kognitivně behaviorální terapií.

Hyperkinetic disorders

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) is a diagnostic unit appearing in all age categories - from childhood to adult age where it typically combines with social maladaptation and crime.

Late neural development, due to stressful life situations resulting in a vulnerability of the individual, i.e. minimal organic harm and accumulation of external stressors leads to maladaptive behaviour with a high psychiatric comorbidity. In hyperkinetic patients it is from the behavioral point of view classified as a disorder of executive (self-regulatory) functions. The imaging techniques reveal a defected regulation of cortico-striato-thalamo-cortical circuit with almost zero right-left asymmetry. In school age a successful therapy combines psychostimulants and a cognitive-behavioural therapy.

Stáhnout citaci

Reference

  1. Aylward EH, Reiss AL, Reader MJ, et al. Basal ganglia volumes in children with attention-deficit hyperactivity disorder. J Child Neurol 1996; 1: 112-115. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Barkley RA. Attention - Deficit Hyperactivity Disorder. Scientific American 1998; 9: 45-49. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Bergstrom K, Bille B. Computed tomography of the brain in children with minimal brain damage: a preliminary study of 46 children. Neuropaediatrie 1978; 9: 378-384. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Cadesky EB, Mota VL, Schachar RJ. Beyond words: how do children with ADHD and/or conduct problems process nonverbal information about effect? J of Amer Acad of Child§Adolesc Psychiat 2000; 39 (9): 1160-1167. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Caparulo BK, Cohen DJ, Rothman SL, et al. Computed tomographic brain scanning in children with developmental neuropsychiatric disorder. J Am Acad Child Psychiat 1981; 20: 338-357. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Casey BJ, Castellanos FX, Giedd JN, et al. Implication of right frontostriatal circuitry in response inhibition and attention deficit hyperactivity disorder. J Am Acad Child Psychiat 1997; 36: 374-383. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Castellanos FX, Giedd JN, Marsh NL, et al. Quantitative brain magnetic resonance in attention-deficity hyperactivity disorder. Arch Gen Psychiatry 1996; 56: 607-617. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Cook EH, Stein MA, Krasowski MD, et al. Association of attention deficit disorder and the dopamine tranporter gene. Am J Hum Genet 1995; 56: 993-998.
  9. Datková M. Hyperkinetická porucha může přetrvávat i do dospělosti. Zdrav Nov Lék Listy 1999; 48: 10-11.
  10. Hale TS, Hariri AR, McCracken JT. Attention-deficit/hyperactivity rong-disorder: perspectives from neuroimaging. Mental Retardation § Developmental Disabilities Research Reviews 2000; 6 (3): 214-219. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Heiligenstein E, Guenther G, Levy A, et al. Psychological and academic functioning in college students with attention deficit hyperactivity disorder (see comments). J Am Coll Health 1999; 47(4): 181-185. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Hoza B, Waschbusch DA, Pelham WE, et al. Attention-deficit/hyperactivity rong-disordered and control boys´ responses to social succes and failure. Child Development 2000; 71(2): 432-446. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Hynd GW, Semrud-Clikeman M, Lorys AR. Corpus callosum morphology in attention-deficit hyperactivity disorder: morphometric analysis of MRI. J Learn Disabil 1991; 24: 141-146. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. La Hoste GJ, Swanson JM, Wigal SB. Dopamine D4 receptor gene polymophism is associated with attention deficit hyperactivity disorder. Mol Psychiat 1996; 1: 121-124.
  15. Manassis K, Tannock R, Barbosa J. Dichotic listening and response inhibition in children with comorbid anxiety disorders and ADHD. J of Amer Acad of Child§Adolesc Psychiat 2000; 39 (9): 1152-1159. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Paclt, I., Uhlíková, P., Florian, J.: Hyperkinetický syndrom v dětském věku. Remedia, 9, 6, 1999, 333-344.
  17. Ross RG, Harris JG, Olincy A, et al. Eye movement task measures inhibition and spatial working memory in adults with schizophrenia, ADHD, and a normal comparison group. Psychiatry Research 2000; 95 (1) 35-42. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Rothenberger A, Banaschewski T, Heinrich H, et al. Comorbidity in ADHD children: effects of coexisting conduct disorder or tic disorder on event-related brain potentials in an auditory selective-attention task. European Archives of Psychiatry§Clinical Neuroscience 2000; 250(2): 101-110. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Semrud-Clikeman M, Filipek PA, Biederman J, et al. Attention -deficit hyperactivity disorder: MRI morphometric analysis of the corpus callosum. J Am Acad Child Psychiat 1994; 33: 875-881. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Teicher MH, Polcari A, Anderson CM, et al. Methylphenidate effects on hyperactivity and fMRI in children with ADHD. Academy of CAP, Scientific Procced of the Annual Meeting Alstria 1996; 12.
  21. Volkov ND, Wang GJ, Fowler JS, et al. Effects of methylphenidate on regional brain glucose metabolism in humans: relationship to dopamine D2 receptors. Am J Psychiat 1997; 154: 50-55. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.