Pediatr. pro Praxi, 2004; 2: 58-61
ADHD - pohled psychologa
- PhDr. Václav Mertin
- Katedra psychologie FF UK, Praha
Klíčová slova: ADHD/ADD, děti, nekategoriální přístup, psychologická diagnostika a terapie, výchovné postupy.
Keywords: ADHD/ADD, children, category-free approach, psychological diagnosis and therapy, educational methods.
Zveřejněno: 31. prosinec 2004 Zobrazit citaci
Mertin V. ADHD - pohled psychologa. Pediatr. praxi. 2004;7(2):58-61.
Práce představuje současný psychologický přístup k dětem s ADHD/ADD, který je charakterizován několika tendencemi:
1. k diagnóze postačuje typické chování
2. poruchy chování jsou často chápány jako varianta chování v rámci normálního rozložení
3. vedle specifických psychoterapeutických metod nabývají na významu výchovné postupy uplatňované u dětí bez specifických poruch chování
4. zvyšuje se význam rodičů jako nejvýznamnějších preventistů a -terapeutů- ADHD.
ADHD - PSYCHOLOGIST-S VIEW
The article introduces present psychological approach to children with ADHD/ADD, which is characterised by several tendencies:
1. Typical behaviour is sufficient for diagnosis.
2. Behavioural disorders are considered as a variation of behaviour within normal distribution.
3. Besides specific psychotherapeutic methods, educational methods gain an importance in children without specific disorders of behaviour.
4. The importance of parents is increased as the most important preventive persons and -therapists- of ADHD.
Stáhnout citaci
Reference
- Ashwal S, Rust R. Child Neurology in the 20th Century. Pediatric Reserach, 2003; 53, 2: 345-361.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR). American Psychiatric Association 2000.
- Hallahan D, Keogh B (Eds.). Research and Global Perspectives in Learning Disabilities. Mahwah, LEA 2001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kalat JW, WurmT. Implications of Recent Research in Biological Psychology for School Psychology. In C. Reynolds, T. Gutkin: The Handbook of School Psychology. Wiley and Sons, New York 1998; 271-290.
- Kučera O, et al. Psychopatologické projevy při lehkých dětských encefalopatiích. SZN, Praha 1961.
- Mash E, Wolfe D. Disorders of Childhood and Adolescence. In G. Stricker, T. Widiger, I. Weiner: Handbook of Psychology. J. Wiley and Sons, New York 2003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Matějček Z. Poznámka k evolučnímu pohledu na syndrom ADHD. Psychiatrie pro praxi, 2003; 3: 131-133.
- Mertin V. LDE, LMD nebo ADD/ADHD? In: A. Kucharská: Specifické poruchy učení a chování. Praha, Portál 1997: 22-24.
- Mertin V. Intervence u specifických poruch chování. In L. Šulová: Problémové dítě a hra. Praha, Raabe, 2004; E 1.4.
- Mertin V. Některé alternativní přístupy k psychologické diagnostice dětí. In J. Šípek, M. Niederlová: Psychologická diagnostika. Praha, Karolinum v tisku.
- Mezinárodní klasifikace nemocí. 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha, Psychiatrické centrum 1992.
- Mezinárodní klasifikace nemocí. 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Diagnostická kritéria pro výzkum. Praha, Psychiatrické centrum 1996.
- Olfson M, Gameroff M, Marcus S, Jensen P. National Trends in the Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. American Journal of Psychiatry, 2003; 160, 6: 1071-1077.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Reid R. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Effective Methods for the Classroom. Focus on Exceptional Children, 1999; 32, 4: 1-20.
Přejít k původnímu zdroji...
- Root RW, Resnick RJ. An Update on the Diagnosis and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children. Professional Psychology, 2003; 34, 1: 34-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zelinková O. Poruchy učení. Praha, Portál 2003.