Pediatr. pro Praxi, 2004; 2: 58-61

ADHD - pohled psychologa

PhDr. Václav Mertin
Katedra psychologie FF UK, Praha

Keywords: ADHD/ADD, children, category-free approach, psychological diagnosis and therapy, educational methods.

Published: December 31, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mertin V. ADHD - pohled psychologa. Pediatr. praxi. 2004;7(2):58-61.

Práce představuje současný psychologický přístup k dětem s ADHD/ADD, který je charakterizován několika tendencemi:

1. k diagnóze postačuje typické chování

2. poruchy chování jsou často chápány jako varianta chování v rámci normálního rozložení

3. vedle specifických psychoterapeutických metod nabývají na významu výchovné postupy uplatňované u dětí bez specifických poruch chování

4. zvyšuje se význam rodičů jako nejvýznamnějších preventistů a -terapeutů- ADHD.

ADHD - PSYCHOLOGIST-S VIEW

The article introduces present psychological approach to children with ADHD/ADD, which is characterised by several tendencies:

1. Typical behaviour is sufficient for diagnosis.

2. Behavioural disorders are considered as a variation of behaviour within normal distribution.

3. Besides specific psychotherapeutic methods, educational methods gain an importance in children without specific disorders of behaviour.

4. The importance of parents is increased as the most important preventive persons and -therapists- of ADHD.

Download citation

References

  1. Ashwal S, Rust R. Child Neurology in the 20th Century. Pediatric Reserach, 2003; 53, 2: 345-361. Go to original source... Go to PubMed...
  2. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR). American Psychiatric Association 2000.
  3. Hallahan D, Keogh B (Eds.). Research and Global Perspectives in Learning Disabilities. Mahwah, LEA 2001. Go to original source...
  4. Kalat JW, WurmT. Implications of Recent Research in Biological Psychology for School Psychology. In C. Reynolds, T. Gutkin: The Handbook of School Psychology. Wiley and Sons, New York 1998; 271-290.
  5. Kučera O, et al. Psychopatologické projevy při lehkých dětských encefalopatiích. SZN, Praha 1961.
  6. Mash E, Wolfe D. Disorders of Childhood and Adolescence. In G. Stricker, T. Widiger, I. Weiner: Handbook of Psychology. J. Wiley and Sons, New York 2003. Go to original source...
  7. Matějček Z. Poznámka k evolučnímu pohledu na syndrom ADHD. Psychiatrie pro praxi, 2003; 3: 131-133.
  8. Mertin V. LDE, LMD nebo ADD/ADHD? In: A. Kucharská: Specifické poruchy učení a chování. Praha, Portál 1997: 22-24.
  9. Mertin V. Intervence u specifických poruch chování. In L. Šulová: Problémové dítě a hra. Praha, Raabe, 2004; E 1.4.
  10. Mertin V. Některé alternativní přístupy k psychologické diagnostice dětí. In J. Šípek, M. Niederlová: Psychologická diagnostika. Praha, Karolinum v tisku.
  11. Mezinárodní klasifikace nemocí. 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha, Psychiatrické centrum 1992.
  12. Mezinárodní klasifikace nemocí. 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Diagnostická kritéria pro výzkum. Praha, Psychiatrické centrum 1996.
  13. Olfson M, Gameroff M, Marcus S, Jensen P. National Trends in the Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. American Journal of Psychiatry, 2003; 160, 6: 1071-1077. Go to original source... Go to PubMed...
  14. Reid R. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Effective Methods for the Classroom. Focus on Exceptional Children, 1999; 32, 4: 1-20. Go to original source...
  15. Root RW, Resnick RJ. An Update on the Diagnosis and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children. Professional Psychology, 2003; 34, 1: 34-41. Go to original source...
  16. Zelinková O. Poruchy učení. Praha, Portál 2003.




Pediatrics for Practice

Madam, Sir,
please be aware that the website on which you intend to enter, not the general public because it contains technical information about medicines, including advertisements relating to medicinal products. This information and communication professionals are solely under §2 of the Act n.40/1995 Coll. Is active persons authorized to prescribe or supply (hereinafter expert).
Take note that if you are not an expert, you run the risk of danger to their health or the health of other persons, if you the obtained information improperly understood or interpreted, and especially advertising which may be part of this site, or whether you used it for self-diagnosis or medical treatment, whether in relation to each other in person or in relation to others.

I declare:

  1. that I have met the above instruction
  2. I'm an expert within the meaning of the Act n.40/1995 Coll. the regulation of advertising, as amended, and I am aware of the risks that would be a person other than the expert input to these sites exhibited


No

Yes

If your statement is not true, please be aware
that brings the risk of danger to their health or the health of others.