Pediatr. praxi. 2020;21(6):391-394 | DOI: 10.36290/ped.2020.081

Děti a digitální technologie

MUDr. Zuzana Sadílková
PLDD, SPEA poliklinika s lékárnou, Olomouc

Většina dnešních dětí používá digitální technologie, zejména tablety a mobily. S tímto masivním užitím je spojena celá řada problémů zdravotních i společenských. V článku vysvětluji neurofyziologickou podstatu toho, proč děti nejsou schopny seberegulace, a zamýšlím se nad možností primární prevence cestou praktických lékařů pro děti a dorost. Ve svém sdělení čerpám z vyjádření Americké akademie pediatrie (AAP), doporučení WHO, závěrů studií mezinárodních i českých a vlastního pozorování dětí v ordinaci.

Klíčová slova: digitální technologie, primární prevence, internet.

Children and Digital Media

The large majority of children use digital technologies, especially cell phones and tablets, nowadays. Extensive usage of such technologies can lead to a large scale of health and social problems. In this article, I apply the neurophysiological perspective to explain why children are not able to self-regulate in digital activities. Later, I discuss the possibility of involvement of pediatricians in primary prevention. I based the discussion on the recommendations of the American Academy of Pediatrics (AAP), World Health Organization (WHO), various international and Czech studies on the use of digital technologies as well as by my observation of children's behavior in my office.

Keywords: digital technology, primary prevention, internet.

Zveřejněno: 6. leden 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sadílková Z. Děti a digitální technologie. Pediatr. praxi. 2020;21(6):391-394. doi: 10.36290/ped.2020.081.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aap council on communications and media. Media and Young Minds. Pediatrics.2016; 138(5): e20162591.
  2. Reid Chassiakos Y, Radesky J, Christakis D.et al., Aap council on communications and media. Children and Adolescents and Digital media. Pediatrics. 2016; 138(5): e20162593. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Aap council on communications and media. Media Use in School‑Aged Children and Adolescents. Pediatrics. 2016; 138(5): e20162592.
  4. https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx
  5. Zmeškalová D. Game over aneb Děti chycené v síti, Pediatr. praxi, 2018; 19(6): 178-181. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Robb MB, Bay W, Vennegaard T. The new normal. Parents, teens, and mobile devices in the United Kingdom. Common sense 2018 [online ke stažení https://www.commonsensemedia.org/research/the‑new‑normal‑parents‑teens‑and‑devices‑around‑the‑world].
  7. Rideout V, Robb MB. TheCommonSense Census. Media use by tweens and teens. 2019.
  8. Kopecký K, Szotkowski R. Rodič a rodičovství v digitální éře. Výzkumná zpráva. 2018 [online ke stažení https://www.e‑bezpeci.cz/vyzkum/].
  9. Kopecký K, Szotkowski R. České děti v kybersvěte. Výzkumná zpráva 2019 [online ke stažení https://www.e‑bezpeci.cz/vyzkum/].
  10. Kopecký K, Szotkowski R. Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru. Výzkumná zpráva. 2017 [online ke stažení https://www.e‑bezpeci.cz/vyzkum/].
  11. Smahel D, Machackova H, Mascheroni, et al. EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Greenfield S. Mind change: How digital technologies are leasing their mark on our brain. 2015(v českém překladu Změna myšlení 2016).
  13. Weinstein A, Lejoyeux M. New Developments on the Neurobiological and Pharmaco‑Genetic Mechanisms Underlying Internet and Videogame Addiction. The American Journal on Addictions, 2015; 24: 112-125. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Bruggeman H, Van Hiel A, et al. Does the Use of Digital Media Affect Psychological Well‑being? Computers in Human Behavior, 2019; 101: 104-113. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Moreno MA, Jelenchick L, et al. Problematic Internet Use Among US Youth. A Systematic ReviewD; Pediatr Adolesc Med. 2011; 165(9): 797-805.[online] May 2, 2011. doi: 10.1001/archpediatrics.2011. 58. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Russell B. Clayton A, Randall E. et al. Loneliness, anxiousness, and substance use as predictors of Facebook use. Computers in HumanBehavior 2013; 29: 687-693. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Koepp MJ, Gunn RN, Lawrence AD, Cunningham VJ. et al. Evidence for striatal dopamine release during a video game. Nature 383, Jan 1998; 266-268. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Online www.czso/csu/czso/internet‑pouziva‑pres-80-obyvatel‑ceska.
  19. Šustková M. Hormon hladu na cestě k léčbě závislostí. Vesmír 99, 32, 2020/1.
  20. Web Annex. Evidence profiles. In: WHO guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age.




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.