Pediatr. praxi. 2021;22(2):117-120 | DOI: 10.36290/ped.2021.021

Technologie a děti: současná doporučení pro pediatry

Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.1,2, Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.3
1 Ústav informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
2 Katedra Komunikace a médií, University of New York in Prague, Praha
3 Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

Článek představuje a analyzuje současná doporučení týkající se dětského užívání digitálních technologií (resp. obrazovek), která pocházejí od světových zdravotnických organizací. Na základě těchto doporučení článek navrhuje nástroje pro screening a primární prevenci rizikového užívání "obrazovek" v pediatrické ordinaci. Nástroje jsou rozděleny dle věkových kategorií na (1) doporučení pro nejmenší děti (0-5 let), (2) doporučení pro mladší školní věk (6-10 let) a (3) doporučení pro starší školní věk a dospívající mládež (11+).

Klíčová slova: technologie, obrazovky, kojenci, batolata, předškoláci, školáci, adolescenti, screening, primární prevence.

Technologies and children: current recommendations for pediatricians and a summary of practical tools for screening and primary prevention

The article presents and analyzes current recommendations concerning children's use of digital technologies (or screens). Based on these recommendations, the article proposes tools for screening and primary prevention of risky use of screens in the pediatric office. The screening tools are divided according to age categories into (1) recommendations for the youngest children (0-5 years), (2) recommendations for younger school age (6-10 years) and (3) recommendations for older school age and adolescents (11+).

Keywords: technology, screens, infants, toddlers, preschoolers, schoolchildren, adolescents, screening, primary prevention.

Zveřejněno: 29. duben 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Slussareff M, Lukavská K. Technologie a děti: současná doporučení pro pediatry. Pediatr. praxi. 2021;22(2):117-120. doi: 10.36290/ped.2021.021.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Coyne SM, Radesky J, Collier KM, Gentile DA, Linder JR, Nathanson AI, Rasmussen EE, Reich SM, Rogers J. Parenting and Digital Media. Pediatrics 2017; 140 (2): 112-116. DOI: 10.1542/peds.2016-1758N. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Kabali HK, Irigoyen MM, Nunez‑Davis R, Budacki JG, Mohanty SH, Leister KP, Bonner RL. Exposure and Use of Mobile Media Devices by Young Children. Pediatrics 2015; 136 (6): 1044-1050. DOI: 10.1542/peds.2015-2151. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Stiglic N, Viner RM. Effects of screentime on the health and well‑being of children and adolescents: a systematic review of reviews. BMJ Open 2019; 9 (1). DOI: 10.1136/bmjopen-2018-023191. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Zimmerman FJ, Christakis DA, Meltzoff AN. Associations between media viewing and language development in children under age 2 years. The Journal of Pediatrics 2007; 151 (4): 364-368. DOI: 10.1016/j.jpeds.2007. 04. 071. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Pagani LS, Harbec MJ, Barnett TA. Prospective associations between television in the preschool bedroom and later bio‑psycho‑social risks. Pediatric Research 2019; 85 (7). DOI: 10.1038/s41390-018-0265-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Jago R, Baranowski T, Baranowski JC, Thompson D, Greaves KA. BMI from 3-6 y of age is predicted by TV viewing and physical activity, not diet. International Journal of Obesity 2005; 29 (6): 557-564. DOI: 10.1038/sj.ijo.0802969. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Cheung CHM, Bedford R, Saez De Urabain IR, Karmiloff‑Smith A, Smith TJ. Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports 2017; 7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. LeBourgeois MK, Hale L, Chang AM, Akacem LD, Montgomery‑Downs HE, Buxton OM. Digital Media and Sleep in Childhood and Adolescence. Pediatrics 2017; 140(Supplement 2). DOI: 10.1542/peds.2016-1758 J. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Liu M, Yao S, Wu L. Dose‑response association of screen timebased sedentary behaviour in children and adolescents and depression: A meta‑Analysis of observational studies. British Journal of Sports Medicine 2015; 9(20). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Hou H, Jia S, Hu S, Fan R, Sun W, Sun T, Zhang H. Reduced Striatal Dopamine Transporters in People with Internet Addiction Disorder. BioMed Research International 2012. DOI: 10.1155/2012/854524. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Wang HR, Cho H, Kim DJ. Prevalence and correlates of comorbid depression in a nonclinical online sample with DSM-5 internet gaming disorder. Journal of Affective Disorders 2008; 226. DOI: 10.1016/j.jad.2017. 08. 005. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Clark DB, Tanner‑Smith EE, Killingsworth, SS. Digital Games, Design, and Learning: A Systematic Review and Meta‑Analysis. Review of Educational Research 2016; 86(1). DOI: 10.3102/0034654315582065. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Evropská komise [online]. Shaping Europe's digital future, 2020 [cit. 16-9-2020]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe‑fit‑digital‑age/shaping‑europe‑digital‑future_en#documents.
  14. Evropská komise [online]. Digital Education Action Plan (2018 - 2020) [cit. 16-9-2020]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/education/education‑in‑the‑eu/digital‑education‑action‑plan_en.
  15. World Health Organization. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour, and sleep for children under 5 years of age. [online]. 2019 [cit. 13. 08. 2020]. Dostupné z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK541170/.
  16. AAP Council on Communications And Media. Media and Young Minds. Pediatrics 2016; 138 (5). DOI: 10.1542/peds. 2016-2591. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force, Ottawa, Ontario. Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world. Paediatrics & Child Health 2017; 22 (8). DOI: 10.1093/pch/pxx123. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force, Ottawa, Ontario. Digital media: Promoting healthy screen use in school‑aged children and adolescents. Paediatrics & Child Health 2019; 24(6). DOI: 10.1093/pch/pxz095. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Académie des sciences. L'enfant, l'adolescent, la famille et les écrans. Appel à une vigilance raisonnée sur les technologies numériques. [online]. 2019 [cit. 13. 08. 2020]. Dostupné z: https://afpa.org/content/uploads/2019/04/l%E2%80%99enfant‑l%E2%80%99adolescent‑la‑famille‑et‑les-%C3%A9crans‑rapport‑Acad%C3%A9mies-09-04-2019.pdf.
  20. The Royal College of Paediatrics and Child Health.The health impacts of screen time: a guide for clinicians and parents. [online]. 2018 [cit. 13. 08. 2020]. Dostupné z: https://www.rcpch.ac.uk/sites/default/files/2018-12/rcpch_screen_time_guide_-_final.pdf.
  21. Australian Government: Department of Health. 24-Hour Movement Guidelines on Healthy Growth for the Early Years (0-5 years): An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. [online]. 2019 [cit. 13. 08. 2020]. Dostupné z: https://www1.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/ti-0-5years.
  22. Christakis DA, Ramirez JSB, Ferguson SM, Ravinder S, Ramirez JM. How early media exposure may affect cognitive function: a review of results from observations in humans and experiments in mice. Proceedings of the National Academy of Sciences 2018, 115 (40). DOI: 10.1073/pnas.1711548115. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Common Sense Media & American Academy of Pediatrics. What makes a media‑savvy kid? [online]. 2017 [cit. 16. 09. 2020]. Dostupné z: https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/pdfs/2017_cs_aap_pediatriciantoolkit_poster_eng_8.5x14.pdf.
  24. Elhai JD, Dvorak RD, Levine JC, Hall BJ. Problematic smartphone use: A conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders 2017; 207. DOI: 10.1016/j.jad.2016. 08. 030. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Clark DL, Raphael JL, McGuire AL. HEADS 4 : Social Media Screening in Adolescent Primary Care. Pediatrics 2018; 141(6). DOI: 10.1542/peds.2017-3655. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Vondráčková P, Gabrhelík, R. Prevention of Internet addiction: a systematic review. Journal of Behavioral Addictions 2016; 5(4). DOI: 10.1556/2006. 5. 2016.085. Přejít k původnímu zdroji...




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.