Pediatr. praxi. 2025;26(6):391-395 | DOI: 10.36290/ped.2025.075
Pokud zdravotní stav dítěte vyžaduje realizaci zdravotních úkonů v průběhu jeho pobytu ve škole či na akcích a pobytech pořádaných školou, jedná se o tzv. zdravotní podporu žáků, upravenou několika právními předpisy. Dle zákona 561/2004 je škola povinna spolupracovat se zákonnými zástupci na vytváření podmínek pro žáky se speciálními zdravotními potřebami. Metodika Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva zdravotnictví k zajištění zdravotní podpory ve školách a školských zařízeních specifikuje tři skupiny zdravotních úkonů: ty, které pedagogičtí pracovníci provádět musí (např. první pomoc, prevence), mohou (laické zdravotní úkony, dohled nad automedikací či dietou) a úkony, které nesmí realizovat (zdravotní služby vyžadující specifické kompetence). V případě potřeby je možné sepsat "plán zdravotní podpory dítěte", v němž jsou specifikovány konkrétní postupy (medikace, režimová opatření, první pomoc aj.). Vytváření a dodržování takového plánu vyžaduje spolupráci rodičů se zdravotnickými i vzdělávacími subjekty pro zajištění zdraví dítěte i právní ochrany všech zúčastněných. Naše sdělení chce přispět k otevření pozitivní diskuze nad některými spornými body stávající metodiky a k možnosti systémového řešení v podobě školních zdravotních sester, které je v zahraničí běžné.
When a child's health condition requires the implementation of health measures during their stay at school or at events and activities organized by schools, this constitutes what is known as health support for students, which is regulated by several legal provisions. According to Act 561/2004, schools are obligated to cooperate with legal representatives to create conditions for students with special health needs. The Communication of the Ministry of Education, Youth and Sports and the Ministry of Health on ensuring health support in schools and school facilities specifies three categories of health measures: those that pedagogical workers must perform (e.g., first aid, prevention), may perform (basic health measures, supervision of self-medication or diet), and acts that must not be permitted (health services requiring specific competencies). When necessary, a "child's health support plan" can be developed, which specifies particular procedures (medication administration, regime measures, first aid protocols, etc.). Creating and adhering to such a plan requires cooperation between parents and healthcare and educational entities to ensure the child's health and provide legal protection for all parties involved. Our article aims to contribute to opening a constructive discussion on some controversial aspects of the current methodology and to explore possibilities for a systemic solution in the form of school nurses, which are common practice abroad.
Přijato: 10. prosinec 2025; Zveřejněno: 15. prosinec 2025 Zobrazit citaci
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...