Pediatr. pro Praxi, 2004; 4: 195-197
Zveřejněno: 31. prosinec 2004 Zobrazit citaci
Objasnění i drobných problémů v každodenním chování dětí a také klíč k rizikovému chování, které ohrožuje jak psychosomatické zdraví dítěte, tak jeho vztahy s okolím, se znovu dostává do centra pozornosti nejen psychiatrů a psychoterapeutů, ale i pediatrů a pedagogů. Pozornost je věnována osobnostním narušením. Struktura osobnosti určuje stereotypy v chování a prožívání a s jejím narušením souvisí, jakým způsobem dokáže jedinec reagovat na zátěž, adaptovat se na změny a navazovat vztahy. Ovlivnění narušených a patologických osobnostních rysů je obtížné a v lepším případě obnáší roky psychoterapie. Existuje několik teoretických modelů, vysvětlujících vývoj a dynamiku osobnostní struktury. Jedním z nejpropracovanějších je teorie objektních vztahů. Následující přehled je jen nárysem této teorie. K důkladnějšímu studiu je doporučena další literatura.
Attention of psychiatrists and psychotherapists again turns back to disturbed personality. The structure of personality determines stereotypes of behaviour and feeling and its disturbance is related to the way, how an individual can react to stress, adapt to changes and create relationships. Influencing disturbed and pathological characteristics of personality is difficult and, in better way, represents years of psychotherapy. There are several theoretical models explaining a development and a dynamics of individual-s characteristic. One of the most refined theories is a theory of object relationships. Subsequent overview is a draft of this theory. Further literature is recommended for thorough study.
Stáhnout citaci