Pediatr. praxi. 2014;15(2):113-116
Česká republika patří k zemím, kde mají výzkumy růstu dětí dlouholetou tradici. První rozsáhlý transverzální výzkum 100 tisíc školních
dětí uskutečnil Matiegka již v letech 1894–1895. V roce 1951, mnoho let před tím, než byla vypracována doporučení WHO, byla zahájena
tradice celostátního sledování tělesného růstu dětí a mládeže. Měření probíhalo vždy v desetiletých intervalech formou transverzálních
reprezentativních výzkumů, tzv. celostátních antropologických výzkumů dětí a mládeže (CAV). Zatím poslední (VI. CAV) proběhl v roce
2001. Je stále zdrojem platných referenčních dat pro českou populaci ve věku 0–18 let. Jak ukázala podrobná analýza růstových dat
od roku 1951, dochází stále k sekulárním změnám v růstovém profilu dětí a adolescentů. Autoři doporučují pro eliminaci nepřesností
v růstové diagnostice růstové údaje dítěte vztahovat vždy k jeho genetickému růstovému potenciálu a v pubertálním věku provádět
korekci růstové pozice na trend vývoje.
The Czech Republic belongs to the countries in which studies of growth of children have a long tradition. Matiegka realized the first
extensive transversal research of 100 000 school children already in 1894–1895. In 1951, many years before the recommendations of
WHO were made, a tradition of national monitoring of p hysical growth of children and youth began. Measurement was always carried
out every ten years in the form of transverse representative surveys, the Nation-wide anthropological surveys of children and youth
(NAS). Latest VI. NAS conducted in 2001. It is still the valid source of reference data for the Czech population aged 0–18 years. As shown
by a detailed analysis of growth data since 1951, there are still secular changes in the growth profile of children and adolescents. The
a uthors suggest that growth data always relate to child´s genetic growth potential to eliminate inaccuracies in the growth diagnostics
and correction of growth position on the trend of development perform in adolescence.
Zveřejněno: 20. duben 2014 Zobrazit citaci