Pediatr. praxi 2018; 19(2): 113-115

Kazuistika pod zorným úhlem hippokratovské medicíny

PhDr. Mgr. Přemysl B. Hanák, O.Præm., doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ústav sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví LF UP v Olomouci

Hippokratés byl ve své době špičkový vědec i praktik, lékař i filozof. V principech své Přísahy na dlouhá staletí ustanovil pro lékaře hlavní zdroj etické profesní síly. Cílem článku je ukázat etický kontextuální rámec Hippokratovy výuky s důrazem na kazuistiku jako výukovou metodu. Hippokratův kazuistický přístup doporučoval respektovat jedinečnost a detailnost každého případu, a to zvláště v situacích, kdy pacient z důvodu svého stavu či věku nemůže přispět k terapii svým výkladem situace. Případová studie představuje ideální nástroj pro vytváření nejen etické teorie, která není tvořena uměle bez kontaktu s popisovanými fenomény, ale naopak je pevně zakotvena v sebraných datech. Hippokratův algoritmus léčby poukazuje na to, že každá nemoc má svůj přirozený průběh, v němž je lékař na základě předchozích pozorování nástrojem pozitivního zvratu.

Klíčová slova: kazuistika, Hippokratova přísaha, vzdělání, hodnoty, etické principy

Case study from the perspective of Hippocratic medicine

Hippocrates was a brilliant scientist and practitioner, physician and philosopher in his day. In the principles of his Oath, he establishedthe main source of ethical professional strength for physicians for centuries ahead. The aim of the article is to present theethical contextual framework of Hippocratic teaching, with an emphasis on the case study as a teaching method. The Hippocraticcasuistic approach advised to respect the unique and detailed nature of each case, particularly in situations when the patient,due to his condition or age, could not contribute to treatment with his interpretation of the situation. A case study represents anideal tool for developing not only an ethical theory that is not created artificially without contact with the phenomena described,but is also firmly anchored in the data collected. The Hippocratic treatment algorithm points out that each disease has its naturalcourse wherein the physician is a tool for implementing a positive reversal based on previous observations.

Keywords: case study, Hippocratic Oath, education, values, ethical principles

Zveřejněno: 1. květen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanák PB, Præm. O, Ivanová K. Kazuistika pod zorným úhlem hippokratovské medicíny. Pediatr. praxi. 2018;19(2):113-115.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartoš H, Fischerová S. Hippokratés, vybrané spisy I. Oikumené, Praha 2013; 606 s.
  2. Hanák P, Ivanová K, Potomková J. Hippokrates z Kósu - zakladatel moderní medicíny. Pediatr. praxi 2015; 16(3): 201-202.
  3. Munzarová M. Zamyšlení nad Hippokratovou přísahou. Praktický lékař, 1996; 76(9): 456-457.
  4. Davey LM. The oath of Hippocrates: an historical rewiew. Neurosurgery 2001; 49(3): 554-566. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. https://video.aktualne.cz/dvtv/potencial-rostlin-v-lecbe-rakoviny-je-obrovsky-neumime-toho/r~e37e1a0a6d4b11e7832f0025900fea04/.[24-8-2017].
  6. Ricken F. Antická filosofie. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 1999: 33-34.
  7. Ivanová K, Juríčková L, Gladkij I. Medicína a společnost. UP Olomouc, Olomouc 2012.
  8. Mihál V. Proč a jak psát kazuistiku? Pediatr. pro praxi 2003; 3: 149-151.
  9. Potomková J. Kazuistika založená na důkazu "evidence-based case report". Pediatr. pro praxi 2004; 4: 213.
  10. Mihál V, Potomková J. A Casuistic Model of Evidence-based Answers to Clinical Questions using Blended Learning: an Overview. MEFANET report 04, Masaryk University, Brno 2011: 19-23.
  11. Olecká I, Ivanová K. Případová studie jako výzkumná metoda ve vědách o člověku. Dostupné z: https://emi.mvso.cz/EMI/2010-02/10%20Olecka/Olecka.pdf.[30-01-2018].
  12. Cruess R, Cruess S. Updating the Hippocratic Oath to include medicine's social contract. Medical education 2014; 48: 95-100. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Beauchampt T, Childress J. Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press, New York 2013: 398-400.




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.