Pediatr. praxi 2018; 19(5): 274-282 | DOI: 10.36290/ped.2018.055

Dítě s duševní poruchou ve škole – co musíme změnit?

MUDr. Jaroslav Matýs
Soukromá ambulance dětské a dorostové psychiatrie, Ostrava

Dětská a dorostová psychiatrie se významně prolíná a zasahuje i do jiných pediatrických lékařských oborů. Mění pohledy a postupy u somatických nemocí v souvislosti s celkovým duševním stavem dětského pacienta, ale i u duševních poruch s jejich somatickými projevy. Věnuje se také časté komorbiditě duševních a somatických nemocí u dětí a dorostu. Tradičně souhrnně pod názvem psychosomatika. Dnes se tento trend komplexního pohledu na pacienta rozvinul do medicínského oboru celostní medicína. Vzdělávací atestační programy pediatrických oborů ale této realitě běžné praxe v současnosti neodpovídají. Obdobným způsobem dětská a dorostová psychiatrie zasahuje mimo svůj rámec zdravotní péče, a to do vzdělávacího procesu, který se stal součástí komplexní péče o děti s duševními poruchami. V dnešní době se rozběhly paralelně dva zásadní procesy týkající se pedopsychiatrických pacientů. Oba programy jsou vládní. Jeden se nazývá „Reforma psychiatrické péče v ČR“ a druhý je tolik diskutovaný program „Inkluzivní vzdělávání“. Tady je situace ve vzájemné spolupráci mnohem složitější, protože se jedná o profese nelékařské. Bohužel oba vládní programy jsou paralelně „vedle sebe“ a nejsou propojené. Objektivně je dnes nutno také konstatovat, že vzdělávací systém lékařů „nepedopsychiatrů“, ale také vzdělávání učitelů ve vztahu k duševním poruchám dětí a dorostu nereflektují tento nový fenomén ovlivňujicí celou společnost již dnes, ale také budoucnost. Proto článek popisuje stav v současnosti včetně faktů vyvracejících katastrofické scénáře inkluzivního vzdělávání. Autor nastiňuje nutnost a směry úpravy ve vzdělávacích programech u lékařských pediatrických oborů, ale i ve školství na vysokých školách a následně kontinuální vzdělávání učitelů na školách.

Klíčová slova: dětská a dorostová psychiatrie, duševní poruchy, atestace, pediatrie, dorostové lékařství, inkluze, podpůrná opatření,asistent pedagoga, speciální školství

A child with mental disorder at school: what has to be changed?

Child and adolescent psychiatry intertwines significantly, extending to other paediatric medical disciplines. It alters the views and practicesin somatic diseases in association with the general mental condition of the paediatric patient as well as in mental disorders with their somaticmanifestations. It also deals with the frequent comorbidity of mental and somatic diseases in children and adolescents. Traditionally, this hasbeen known by the collective name psychosomatics. At present, this trend of a comprehensive view of the patient has developed into themedical field of “holistic medicine”. However, educational attestation programmes for paediatric disciplines currently do not correspond tothis reality of common practice. In a similar way, child and adolescent psychiatry extends beyond its scope of health care into the educationalprocess that has become part of comprehensive care of children with mental disorders. Nowadays, two crucial processes concerning paedopsychiatricpatients have been initiated in parallel. Both programmes are governmental. One is “The Reform of Psychiatric Care in the CzechRepublic” and the other is the much-discussed “Inclusive Education” programme. Here, the issue of mutual collaboration is much more complicatedbecause it involves nonmedical professions. Unfortunately, both these governmental programmes exist in parallel “one next to theother” and are not linked. Objectively speaking, the educational system for doctors “nonpaedopsychiatrists” and teacher education in relationto mental disorders of children and adolescents both fail to reflect this new phenomenon affecting the whole society today as well as in thefuture. Therefore, the article describes the current state including the facts contradicting the worst-case scenarios of inclusive education. Theauthor also outlines the need for and directions of modifications in educational programmes for medical paediatric disciplines, but also inhigher education as well as in continuous teacher education at schools.

Keywords: child and adolescent psychiatry, mental disorders, attestation, paediatrics, adolescent medicine, inclusion, supportive
measures, teaching assistant, special education

Zveřejněno: 25. říjen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matýs J. Dítě s duševní poruchou ve škole – co musíme změnit? Pediatr. praxi. 2018;19(5):274-282. doi: 10.36290/ped.2018.055.
Stáhnout citaci

Reference

  1. LF UK Praha - magisterské studium všeobecného lékařství (https://www.lf1.cuni.cz/magisterske-studium-vseobecne-lekarstvi-v-akademickem-roce-20162017.
  2. Školský zákon - 561/2004 Sb. ZÁKON ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění účinném od 1. 1. 2017 do 31. 8. 2017
  3. MZ ČR: Vzdělávací program pediatrie http://files.pediatrics.cz/200000351-554755641f/vzdelavaci-program-detske-lekarstvi-uprava-2013-01.pdf)
  4. MZ ČR: Vzdělávací program nástavbového oboru Dorostové lékařství.
  5. Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 13. listopadu 2007 ve věci č. 57325/00D. H. a ostatní proti České republice.
  6. Národní projekt ESF - Centra podpory inkluzivního vzdělávání (CPIV) v letech 2009-2013
  7. Prováděcí vyhláška č. 27/2016 Sb MŠMT, "O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
  8. Analýza prvního roku implementace společného vzdělávání I", MŠMT http://www.msmt.cz/file/44371?lang=1




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.