Pediatr. praxi. 2020;21(6):429-431 | DOI: 10.36290/ped.2020.090

Prípadová štúdia využívania komunikačných spôsobov u detí trpiacich autizmom

PhDr. Iveta Ondriová, PhD., PhDr. Terézia Fertaľová, PhD., PhDr. Lívia Hadašová, PhD., MBA
Fakulta zdravotníckych odborov PU, Prešov

Poruchy autistického spektra predstavujú vrodenú poruchu niektorých mozgových funkcií a zasahujú všetky zložky osobnosti dieťaťa. Vývin prebieha odlišne ako u zdravého dieťaťa, autistické dieťa nerozumie tomu, čo vidí a počuje. Slovo autizmus je automaticky spojené so symptómom uzavretosti. Prejavuje sa veľmi rozmanito, nenájdeme dvoch autistov, ktorí majú rovnaké prejavy. V predkladanom príspevku autorky sprístupňujú komunikačné spôsoby u detí trpiacich autizmom.

Klíčová slova: dieťa, autizmus, vývin, komunikačné spôsoby.

Case study used communication methods in children suffering from autism

Autism spectrum disorders are a congenital disorder of some brain functions and affect all components of the child's personality. The development is different from that of a healthy child, the autistic child does not understand what he sees and hears. The word autism is automatically associated with a symptom of closeness. It is very diverse, we do not find two autistic people who have the same speeches. In this paper, the authors present communication methods in children suffering from autism.

Keywords: child, autism, development, communication ways.

Zveřejněno: 6. leden 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ondriová I, Fertaľová T, Hadašová L. Prípadová štúdia využívania komunikačných spôsobov u detí trpiacich autizmom. Pediatr. praxi. 2020;21(6):429-431. doi: 10.36290/ped.2020.090.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Šuba J. Autizmus a poruchy autistického spektra z pohľadu pedopsychiatrie. Pediatr.prax. 2016; 17(4): 144-146.
  2. Bartoňová M, Bazalová B,Pipeková J. Psychopedie. 2. vyd. Brno Czech republic: Paidoedice pedagogické literatury. 2007; 150 s.
  3. Čerkalová I. Canisterapia ako súčasť sociálnej terapie klienta s telesným postihnutím. JC Partner, s. r. o., 2015; 121 s.
  4. Bazalová K. Autizmus v edukační praxe. Praha: Czech republic: Portál, s. r. o., 2017; 208 s.
  5. Bondy A, Fronst L. Vizuální komunikační strategie v autizmu.Praha: Czech republic.Grada Publishing, a. s., 2007; 132 s.
  6. Sládečková S, Sobotková I. Dětský autizmus v kontextu rodinné resilience. Olomouc: Czech republic. Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 224 s.
  7. Grohol M. Arteterapia v psychiatrii. Bratislava: Lundbeck Slovensko, s. r. o., 2008; 143 s.
  8. Ostatníková D. et al. Autizmus z pohľadu neuropsychobiológie. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave. 2010. 260 s.
  9. Hrdlička M, Komárek V. Detský autizmus. 2. vyd. Praha: Czech republic. Portál, s. r. o., 2014; 211 s.
  10. Hučík J,Hučíková A. Kazuistika v špeciálnej pedagogike. 2. vyd. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2010; 117 s.
  11. Richman S. Výchova detí s autizmem. Praha: Czech republic. Portál, s. r. o., 2015; 128 s.
  12. Schopler E, Reichler R, Lansing M. Strategie a metódy výuky dětí s autizmem a dalšími vyvojovými poruchami. 2. vyd. Praha: Czech republic. Portál, s. r. o., 2011; 271 s.
  13. Šporclová V. Autizmus od A do Z. Praha: Czech republic.PASPARTA Publishing, s. r. o., 2018; 123 s.




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.