Pediatr. praxi. 2023;24(2):120-123 | DOI: 10.36290/ped.2023.035

Komunikace s dítětem s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí

Mgr. Veronika Dobešová1, Bc. Veronika Glosová1, doc. PhDr. Andrea Botíková, PhD., MPH2, Mgr. Daniela Bartoníčková1
1 Ústav ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci
2 Katedra ošetrovateľstva, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Trnavská univerzita v Trnave

Porucha komunikace, která patří k základní triádě příznaků poruchy autistického spektra (PAS), může být komplikací při poskytování komplexní ošetřovatelské péče o děti s touto poruchou. Sestry nemají dostatek znalostí o projevech a problematice komunikace s dětmi s PAS a mnohdy nevědí, jak účinnou komunikaci navázat. Velmi důležitá je krátká a srozumitelná forma komunikace, na kterou je potřebná dostatečná časová dotace. Krátkými kazuistikami byly odhaleny nedostatky při komunikaci s dětmi s PAS v nemocničním prostředí, inspirací by mohla být komunikace s dítětem s PAS ve stacionáři. Z dostupných zahraničních zdrojů byly vybrány komunikační přístupy a pomůcky, jejichž znalost a využití v praxi mohou přispět ke zkvalitnění ošetřovatelské péče o děti s PAS.

Klíčová slova: porucha autistického spektra, dítě, sestra, komunikace, kazuistiky, metody.

Communication with a child with autism spectrum disorder in a hospital setting

Communication impairment, which belongs to the basic triad of symptoms of autism spectrum disorder (ASD), can be a complication in providing comprehensive nursing care for children with this disorder. Nurses lack knowledge about the manifestations and issues of communication with children with ASD and often do not know how to establish effective communication. A short and clear form of communication is very important and sufficient time is needed. Short case studies revealed shortcomings in communicating with children with ASD in a hospital setting; communication with a child with ASD in a residential care facility could be an inspiration. From the available foreign resources, communication approaches and tools were selected, the knowledge and use of which in practice can contribute to improving the quality of nursing care for children with ASD.

Keywords: autism spectrum disorder, child, nurse, communication, case report, methods.

Přijato: 31. březen 2023; Zveřejněno: 5. duben 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dobešová V, Glosová V, Botíková A, Bartoníčková D. Komunikace s dítětem s poruchou autistického spektra v nemocničním prostředí. Pediatr. praxi. 2023;24(2):120-123. doi: 10.36290/ped.2023.035.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Frye L, McMillin ST, Zand DH, et al. Fathers' Experience With Autism Spectrum Disorder: Nursing Implications. Journal of Pediatric Health Care. 2016;30(5):453-463. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Dudová I, Mohaplová M. Poruchy autistického spektra - 1. díl. Pediatr. praxi. 2016;17(3):151-153. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Chin W, Li H, Chao K, Chang H. Stressors experienced by children with autism spectrum disorder in Taiwan: Perspectives of children and their parents. Journal of Pediatric Nursing. 2018;28(2):125-134. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Kopecky K, Broder-Fingert S, Iannuzzi D, et al. The Needs of Hospitalized Patients With Autism Spectrum Disorders. Clinical Pediatrics. 2013;52(7):652-660. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Lee C, Walter G, Cleary M, et al. Communicating with Children with Autism Spectrum Disorder and Their Families: A Practical Introduction. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services. 2012;50(8):40-44. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bultas MW, Johnson NL, Burkett K, et al. The Health Care Experiences of the Preschool Child With Autism: Part 2. Journal of Pediatric Nursing. 2012;27(5):460-470. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Normandin PA, Coffey KA, Benotti SA, et al. Autism Emergency Care Success: Plan, Collaborate, and Accommodate. Journal of Emergency Nursing. 2018;44(6):662-664. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Stokes D. The Children's Corner: Perspectives on Supportive Care. Empowering Children with Autism Spectrum Disorder and Their Families Within the Healthcare Environment. Pediatric Nursing. 2016;42(5):254-255.
  9. Brown AB, Elder JH. Communication in autism spectrum disorder: A guide for pediatric nurses. Pediatric Nursing. 2014;40(5):219-225.
  10. Celia T, Freysteinson WW, Frye RE. Concurrent Medical Conditions in Autism Spectrum Disorders. Pediatric Nursing. 2016;42(5):230-234.
  11. Potomková J. Význam systematických přehledů pro medicínu založenou na důkazu. Pediatr. praxi. 2004;5(2):105-106.
  12. Barrett L. Effectiveness of Community-Based Social Media Groups for Caregivers of School-Aged Augmentative and Alternative Communication Users. Pediatric Nursing. 2021;47(4):181-187.
  13. Syriopoulou-Delli ChK, Eleni G. Effectiveness of Different Types of Augmentative and Alternative Communication (AAC) in Improving Communication Skills and in Enhancing the Vocabulary of Children with ASD: a Review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders. 2021;1-14. Přejít k původnímu zdroji...
  14. O'neill T, Mandak K, Wilkinson K, Doherty DP. Family Leisure as a Context to Support Augmentative and Alternative Communication Intervention for Young Children with Complex Communication Needs: Plan, Collaborate, and Accommodate. Seminars in Speech and Language. 2017;38(04):313-320. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Richards B, Baird G, Gringras P, et al. Caring for children with autism spectrum condition in paediatric emergency departments: a continuous quality improvement and change management programme. Emergency Nurse. 2017;25(4):30-34. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Drake J, Stoneck AV, Massey M, Johnson N, Martinez DM. Evaluation of a coping kit for children with challenging behaviors in a pediatric hospital. Pediatric Nursing. 2012;38(4):215-221.
  17. Chebuhar A, Mccarthy AM, Bosch J, et al. Using Picture Schedules in Medical Settings for Patients With an Autism Spectrum Disorder: Nursing Implications. Journal of Pediatric Nursing. 2013;28(2):125-134. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Věstník č. 8-2016 [Internet]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky; 26.října 2016. [cited 2023 Feb 09]. Available from: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/12874/36109/V%C4%9Bstn%C3%ADk%20MZ%20%C4%8CR%208-2016.pdf.
  19. Komunikační soubor pro osoby s poruchou autistického spektra [Internet]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky; c2022 [cited 2023 Feb 09]. Available from: https://www.mzcr.cz/komunikacni-soubor-pro-osoby-s-poruchou-autistickeho-spektra/.
  20. Autistik [Internet]. Praha: Autistik; c2022. [cited 2023 Feb 09]. Available from: https://www.autistik.eu/.
  21. Nautis [Internet]. Praha: Národní ústav pro autismus; c2023. [cited 2023 Feb 09]. Available from: https://nautis.cz/cz.
  22. Jiný svět [Internet]. Dobříš: Z jiného světa; c2023. [cited 2023 Feb 09]. Available from: https://www.autismus-a-my.cz/.
  23. Hrdlička M. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál; 2020.
  24. Jelínková S, Dostálová T, Hrdlička M. Dětský pacient s poruchou autistického spektra v ordinaci zubního lékaře - neošetřitelný pacient? LKS. 2019;29(9):176-182.
  25. Jelínková S, Dostálová D, Dušková M, et al. Pacient s poruchou autistického spektra - přehled tří nejčastějších metod ošetření s praktickým návodem. LKS. 2021;31(5):104-110.
  26. Giarelli E, Ruttenberg J, Segal A. Continuing Education for Nurses in the Clinical Management of Autism Spectrum Disorders: Results of a Pilot Evaluation. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2012;43(4):169-176. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Corsano P, Cinotti M, Guidotti L. Paediatric nurses' knowledge and experience of autism spectrum disorders: An Italian survey. Journal of Child Health Care. 2020;24(3): 486-495. Přejít k původnímu zdroji...




Pediatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.